LİLİTH KİMDİR / NEDİR?

LİLİTH KİMDİR / NEDİR?



Adem'in İlk Karısı - Lilith

Lilith hakkındaki en önemli hikayelerden biri, Havva öncesi ilk karısı olan Adam ile olan ilişkisi.

Lilith kim?

Lilith,Musevilik ve Hristiyanlık apokrif inançlarında Adem’im ilk eşidir. Talmud’da yer alan yaratılış bölümünün 1.Bab’ında Adem ile beraber bir dişi yaratıldığından,2.Bab’ında ise Adem’in kaburga kemiğinden bir dişi yaratıldığından bahsedilmektedir.

Pek çok Hristiyan, Havva'nın ilk kadın olduğuna inanıyor olsa da, aslında Lilith'in yaratılan ilk kadın olduğu durum olabilir . Yahudi folklorunda, Lilith'in aslında Adam ile aynı topraktan yapıldığı söylenir. 13. yüzyıldaki yazılar, Lilith’in Adam’dan ayrıldığını ve Adam’a itaat etmeyi reddetmesinin ardından Başmelek Samael’le birleştiğini söylüyor.

İlginç bir şekilde, Lilith İncil'de sadece tek bir görünüm ortaya koyuyor. Daha sonra Adem'in ilk karısı olarak Ortaçağ'dan kalma Yahudi kaynaklarında yeniden ortaya çıkar. O İncil'de tekrar söz edilmemekle birlikte o Dead Sea Scrolls metninde bir succubus olarak adlandırılır.

Bazıları onun şeytani bir varlık olarak tasviri ile tartışmakta, bunun yerine itaatkâr olmayı reddettiği için özgürlüğü temsil ettiğini belirtmektedir. Bunun yerine, hepimizin aynı varlıktan ve aynı dünyadan yaratılmış olduğumuz fikrini temsil ettiği söylenir.

İncil, Dünya'nın nasıl yaratıldığının ve insanlığın başlangıcının hikayesini anlatır. Metinde, insanın Tanrı'nın imgesiyle yaratıldığı ve sonra o adamın yalnız olduğunu, sonra Adem'den bir kaburga alıp Havva'yı yarattığı yazıyor. Bununla birlikte, hikayede Kutsal Kitap'ta söylenmeyen bir bölüm olduğu ve bu da ilk kadının Havva değil Lilith olduğu söylendi.

Lilith’in dünyadaki ilk kadın olduğu ve Adem’i yarattığı gibi Tanrı tarafından yaratıldığı söyleniyor. Daha sonra Lilith'in, Adem'in ve Adamın emirlerine itaat etmeyeceğinden daha güçlü ve daha zeki olduğu tespit edildikten sonra Tanrı tarafından kovulduğu ve reddedildiği söylenir. Lilith'in kilisenin geleneklerine karşı geldiği söylenirken, kadınların bir erkeğe uyması gerektiği ve kadınların erkeklerden daha düşük pozisyonda oldukları söylenir.. Geleneksel İncil, bazı önemli bölümleri ve parçaları kaybetmesini sağlamak için birçok dini süzgeçten geçti. Ancak, içinde bırakılmış olan ve Tanrı'nın kaburga Adem'den aldığı, İncil'de önerildiği gibi sadece bir erkek değil, aynı zamanda bir kadın olarak yarattığı anlamına gelen bir kısım var.

Kanıtlanmış Adam Ve Kadınlar Aynı Anda Oluşturuldu
Yaratılış 1: 27 Kralı James İncil'in orijinal metni şöyle der: “Tanrı, insanı kendi imgesiyle yarattı; erkek ve dişi onları yarattı. ”

Bu, Tanrı'nın hem erkek hem de kadını aynı anda yarattığına inanmamızı sağlar. Her ikisinin de aynı zamanda yaratıldığının en açık kanıtı olduğu ve Lilith'in varlığının kanıtı olabileceği söylenir.
Lilith, Adam'a eşit yaratılmıştı. İçinde farklı organlar olsa da, üreme organları, genel olarak her ikisi de aynı güç ve karakterde idi.

Katolik kiliseleri kıyamet metinlerini sansürledi. Lilith sağlam bir karaktere sahip bir kadındı ve zekiydi ve Adem'den daha üstün görünüyordu. Ancak, Adem karakter olarak daha Dominant/baskındı ve ebedi bir iştah vardı.

In intimacy, Lilith demanded that Adam be on her, and she could be on him, but Adam refused.

Bunun çatışmaya yol açtığı söyleniyordu ve bu yüzden ikisinin ayrılması kararı vardı ve Adam bunu Tanrıya sorduğunda, Lilith Tanrı tarafından yasaklandı.

“Why should I lie beneath you? He asked: I was also made with dust, and therefore I am your equal … As Adam tried to force her to obey, Lilith, angry, pronounced the name of God, and left.”

Genesis'in kıyamet kitabı “Neden altında yatmalıyım? O da sordu: Ben de tozla yapıldım ve bu yüzden senin eşinim… Adam onu itaat’e ​​zorlamaya çalıştığında, Lilith, kızgın, Tanrı'nın adını telaffuz etti ve gitti. ”

Ama Lilith gitti, asıl soru nereye gitti? O zamanlar sadece iki kişi olması gerekiyordu. Doğruca şeytanın kollarına koştuğu söylendi. Bütün canlıların Cennet Bahçesinde yaşadığı ve şeytanların olduğu söylenirdi. Bunlar belirli işlevleri olan varlıklardı ve başka herhangi bir canlı ile herhangi bir temas içinde olmalarına izin verilmedi. Lilith Adam'ı terk etti ve şeytanlardan Samael'e gitti…

Daha sonra Tanrı'nın ismini söylediği söylendi ve böylece Tanrı'nın, Samael'le üreyen nesli lanetlediği söylendi.
“She liked the man’s reproductive liquid very much, and she always walks to the point of seeing where she has fallen. All the liquid of man that does not end in the matrix of the wife is hers: all the seminal liquid that man finds wasted throughout his life, whether by adultery, by vice or in sleep.

Metin, “Adam’ın üreme sıvısını çok sevdiğini ve her zaman nereye düştüğünü görme noktasına yürüyor. Karısının matrix’inde bitmeyen insanın tüm sıvısı onunkidir: insanın yaşamı boyunca boşa bulduğuna aradığı tüm seminal sıvı, zina ile, kötü ya da uykuyla. ”

Lilith, Tanrı'nın kendisini ve tüm yavrularını lanetlediği bir şeytan haline getirildi. Lilith lanetlendiğinde, Tanrı, Adem'in tamamen yalnız olduğunu fark etti ve onu bir arkadaş yapmayı seçti. Bu sefer ona eşlik etmek için itaatkar olacağını sağlamak için Adam’ın kendi kaburgalarından birini aldı ve Havva'yı yarattı.

Havva Adem'in ikinci karısıydı ve İncil'de yasak meyvenin günahının ardında olduğu söyleniyordu. Adam, Havva ile birlikte yaşadıklarını söyleyerek ikisinin de cennetten kovulmasına kadar devam etti ve bu, kalıcı günahtaki insanlığın başladığı zamandı.

Kilisenin eski hiyerarşisi ile ilgili sorun çıkaran, zevk ve eşitlik ile baştan çıkarma ilişkisinin olduğu gibi görünüyor. Tarih boyunca, orada kurulan dinler arasında, kadın ve erkek dini figürler arasında eşitlik olmamıştır. Bu, Lilith'in kadınlara güçlenme fikirleri verdiği için İncil'den sansürlendiği görülmektedir.

Lilith Havva'dan önceki ilk kadındı ancak varoluştan daha zeki ve isyankardı ve insandan daha iyi bir karaktere sahipti, bu yüzden cezalandırıldı ve sansürlendi.

Lilith, Yahudi folkloru içinde son derece tartışmalı bir şahsiyettir. Lilith'in adı Tevrat'ın yaratılış öyküsüne dahil edilmedi, ancak birçok orta-orta metindeki metinde görünüyor. Sembolizmi, tarihi ve edebiyatı Yahudi alimler, feministler ve diğer aydınlar arasında tartışılıyor. Lilith için çok sayıda kökenli hikaye var ama en popüler tarih Lilith'e Adam'ın ilk karısı olduğunu söyledi. "İlk Havva" hikâyesine göre Lilith, Tanrı tarafından tozdan yaratıldı ve Adam, Lilith üzerinde baskınlık yapmaya çalıştığında, Adam ve Lilith arasında sorunlar ortaya çıkana kadar bahçede yaşamaya başladı. Bir hikaye, Lilith'in seks sırasında Adam'ın altında kalmayı reddettiğini anlatıyor. Her ikisi de dünyanın tozundan eşit yaratıldıklarına inanıyordu, bu yüzden onun altında kalması gerekmiyordu. Adem aynı fikirde olduktan sonra, Lilith bağımsızlığını kazanmak için Cennet Bahçesi'nden kaçtı. Adem, Tanrı'ya Lilith'in ayrıldığını ve Tanrı'nın Senoi , Sansenoi veSammangelof , onu almak için. Üç melek Lilith'i çocuk taşıyan bir mağarada buldu, ancak Lilith bahçeye geri dönmeyi reddetti. Melekler, itaatsizlikleri yüzünden her gün 100 çocuğunu öldüreceklerini söyledi. İntikamda, hayat çocuklarını soydığı söylenir ve henüz doğmamış bebeklerin ölümünden ve beşik ölümlerinden (SIDS) sorumludur. Erkek çocuklar doğumdan sonra 8 gün (sünnete kadar) Lilith'in gazabı ve kızları 20 gün boyunca risk altındadır. Lilith gece çocukların hayatını çalmasına rağmen, üç meleğin ikisinde de muska bulunan çocukları öldürmemeyi kabul etti.

Meleklerin ayrılmasından sonra, Lilith bahçeye geri dönmeye çalıştı ama geldiğinde Adem'in zaten başka bir arkadaşı olduğunu keşfetti, Eve. İntikam dışında, Lilith uyurken Adam'la seks yaptı ve “tohumunu çaldı”. Tohumuyla birlikte melekler tarafından öldürülen çocuklarının yerine yeryüzüne bağlı şeytanları taşıdığı görüşleri de mevcut......

Lilith'in Tarihi

Lilith'in figürü Yahudi folkloru ve midrash'te yaygın olarak bulunmasına rağmen, Lilith'in kökeni bir Sümer succubus gibidir. Lilith'in ilk Yahudi öyküsü , Ben Sirah'ın Alfabesinde anlatılmıştı . Ben sirah Alfabesinin girişinden önce , Lilith çoğunlukla "ilk Havva" yerine bir iblis olarak görülüyordu. Lilith'in belirsizliğinden ötürü, hem edebiyatta hem de sanatta birden fazla biçimde temsil edilmiştir. Bazı teolojik alimler Lilith'i "ilk Havva" olarak kabul ederken, diğerleri onu hala bir şeytan olarak görüyor. Tarihsel olarak sanatta, Lilith bahçedeki riské versiyonlarından Lilith'e kadar çeşitli şekillerde tasvir edilmiştir.Lilith’de.

Lilith: Bir güç sembolü mü?

Lilith sembolünün açık uçlu doğası, farklı grupların onu yıkıcı bir kadın sembolü veya bir kadın gücü sembolü olarak kullanmalarına izin verdi. Birçok feminist Lilith'i sadece ilk kadın olarak değil, ilk bağımsız kadın olarak görüyordu. Yaratılış hikayesinde, Adem'in kendisine hükmetmesine izin vermeyi reddetti ve sonuçlarına rağmen bahçeden kaçtı.

Lilith tartışmalı olmasına rağmen, bazı feministler onu güçlendirme sembolü olarak kullandılar. İçinde bulunduğu baskı sistemine meydan okuyan bağımsız bir kadın.

Lilith'in çöküşlerine rağmen, hala hayatta kalması ve gizemli olması nedeniyle hala bir güç sembolü olmaya devam ediyor. Yorumlamaya açık ve bu nedenle kadınların gelenek içindeki sembolizmini ve gücünü yeniden yorumlamalarına izin veriyor.

4.000 yıl boyunca Lilith, dünyayı dolaştı ve yazarların, sanatçıların ve şairlerin efsanevi hayallerinde bulundu. Karanlık kökenleri, hamile kadınlar ve bebeklerde avlanan bu kanatlı ruhun uğursuz güçlerine karşı kullanılan muska ve teşviklerin kullanıldığı Babil demonolojisinde yatıyor. Lilith daha sonra antik Hititlerin , Mısırlıların , İsraillilerin ve Yunanlıların dünyasına göç etti . İncil'de, peygamber Yeşaya tarafından ortaya atılan vahşi bir iblis olarak, yalnız bir görünüm sergiler .
Ortaçağ'da Yahudi kaynaklarında Adem'in korkunç ilk karısı olarak yeniden ortaya çıkıyor .
Rönesans'ta Michelangelo, Lilith'i Bilgi Ağacı etrafında dolanan yarı kadın, yarı yılan gibi tasvir etti. Daha sonra, onun güzelliği İngiliz şair Dante Gabriel Rossetti'yi büyüledi. “Büyüleyici saçları” diye yazdı, “ilk altındı.” İrlandalı romancı James Joyce, onu “ kürtajların koruyucusu” olarak nitelendirdi.

Eski adı “Lilith” dişi şeytanlar ya da rüzgar ruhları için bir Sümer kelimesinden gelir - lilītu ve ilgili ardat lilǐ . Lilītu çöl toprakları ve açık ülke mekanlarda yaşıyor ve hamile kadınlar ve bebekler için özellikle tehlikelidir.

İçinde Lilith'in adı göründüğünü ilk kurtulan söz Gılgamış ve Huluppu-Ağacı , bir Sümer epik şiir yaklaşık 2000 M.Ö. gelen Ur de tablet ve flört bulunan Gılgamış kudretli hükümdar dünyanın ilk edebi kahraman; cesurca canavarları öldürür ve boşuna sonsuz yaşamın sırrını arar. Bir bölümde, “cennet ve dünya ayrıldıktan ve insan yaratıldıktan sonra”,  Gılgamış erotik aşk ve savaş tanrıçası İnanna'ya yardım etmek için acele eder. Fırat Nehri kıyısındaki bahçesinde, Inanna sevgiyle bir söğüt eğilimi gösterir ( huluppu) Tahtadan bir taht ve onun için yatağa girmeyi umduğu ağaç. Inanna'nın planları, ancak, korkak bir triumvirate ağaca sahip olduğunda neredeyse durur. Kötü adamlardan biri Lilith'tir: “İnanna, zincirine göre, kendini umutlarını gerçekleştiremedi. Bu süre zarfında bir ejderha ağacın dibinde yuva kurdu, Zu kuşu gençliğini taçlarına yerleştirdi ve iblisinin ortasında Lilith evini inşa etti. ”Ağır zırh giyen cesur Gilgamesh öldürür Zu kuşunun dağlara uçmasına ve dehşete düşmüş bir Lilith'in “çölde” kaçmasına neden olan ejderha.
Gilgamesh destanıyla aynı zamana dayanan, bazı bilim adamlarının Lilith'in bilinen ilk resimsel temsili olarak tanımladığı Burney Rölyefi olarak bilinen pişmiş toprak bir plaktır. (Yakın zamanda, alimler figürü İnanna olarak tanımladılar.) Babil kabartması, onu birkaç kanat boynuzu ile süslenmiş bir başlık altında bulunan kuş kanatları, talon ayakları ve saçları ile güzel, çıplak bir heceyle gösteriyor. İki aslanın üstünde ve iki baykuş arasında durur, görünüşe göre onları iradesine büküyor. Lilith'in baykuşla olan ilişkisi - yırtıcı ve gece kuşu - uçuş ve gece terörleriyle bağlantı kurar.

Lilith'e karşı yapılan erken teşviklerde, yeraltı sakinleri için geleneksel bir ulaşım şekli olan şeytan kanatlarında seyahat ediyor. Yedinci veya sekizinci yüzyıldan kalma BCE, 1933’te Arslan’ın Arslan Tash’te, Lilith’ten korkunç bir şekilde bahsettiği kireçtaşı duvar plakasıdır. Tablet muhtemelen hamile bir kadının evine asıldı ve kapıya gizlendiğine ve ışığı mecazi olarak engellediğine inanılan Lilith'e karşı bir muska görevi yaptı. Bir çeviri şöyle okuyor: “Ey karanlık oda (lar)’ a uçtunuz, / Bu andan ayrılın, bu an, Lilith. Hırsız, kemik kırıcı. ” Muhtemelen, eğer Lilith ismini plakette yazılı görseydi, tanınmasından korkar ve hızla ayrılırdı. Böylelikle plak, Lilith'in kötü niyetlerinden bir anne veya çocuğa karşı koruma sağladı. Bir kadının hayatındaki kritik kavşaklarda - menarş, evlilik, bekaret kaybı veya doğum gibi - eski insanlar doğaüstü güçlerin iş başında olduğunu düşünüyorlardı.

Yüksek bebek ölüm oranını açıklamak için, örneğin bir iblis tanrıçası sorumlu tutuldu. Lilith hikayeleri ve muskaları muhtemelen nesiller boyunca korkularıyla baş etmelerine yardımcı oldu.

Zaman içinde, Yakın Doğu'daki insanlar giderek Lilith'in mitine aşina hale geldi. İncil'de, sadece bir kez, İşaya 34'te bahsedilir. İşaya Kitabı, yıllarca süren İbranice kehanetin bir özetidir; Kitabın, sıklıkla “İlk İşaya” olarak adlandırılan ilk 39 bölümü, peygamberin yaşadığı zamana atanabilir (yaklaşık olarak 742-701 BCE). İşaya Kitabı boyunca peygamber, Tanrı'nın insanlarını yabancı tanrılara tapan yabancılarla takılmamalarını teşvik eder. Bölüm 34’te kılıç kılıcı olan Yahweh, aldatıcı Edomites’in intikamını almak istiyor , eski İsrailliler'in yabancıları ve düşmanları hakkında . Bu güçlü kıyamet şiirine göre, Edom toprağın infertil olduğu ve vahşi hayvanların dolaştığı kaotik, çöl toprağı olacak: “Yaban Kedileri sırtlanlarla buluşacak / Keçi-iblisler birbirlerini selamlayacak; / Orada da lilith erteleyecek / Kendini dinlenme yeri bulmalı ”(İşaya 34:14). Lilith'in iblisi, İşaya'nın izleyicileri tarafından kimliğinin açıklanması gerekmeyecek kadar iyi tanınmıştı.

Yeşaya geçidi, Lilith'i tarif etmekte hiçbir özelliğe sahip değildir, ancak onu ıssız yerlere yerleştirir. Bu nedenle İncil ayeti, Lilith'i doğrudan “çöle” kayan Gilgamesh destanının iblisine bağlar. Vahşi doğa geleneksel olarak zihinsel ve fiziksel kısırlığı sembolize eder; yaratıcılığın ve yaşamın kendisinin kolayca söndürülebildiği bir yer. Eril düzenin karşısındaki kadınsı Lilith, verimli topraklardan kovulur ve çorak araziden çıkarılır.

İşaya'nın İngilizce çevirmenleri 34:14 bazen okuyucularının Babil demonolojisi bilgisine güvenmiyor. King James Bible' şiirinin ın nesir yorumuyla olarak ‘Lilith'i’ ‘iniltilerini,’ uğursuz kuş benzeri Babil nitelikleri o-iblis hatırlatarak çevirir. Revize Edilmiş Standart Sürüm gece alışkanlıklarını alıyor ve “lilith” yerine “gece hagını” etiketlerken, 1917 Yahudi Yayın Derneği'nin Kutsal Yazıları ona “gece canavarı” diyor.  İbranice metin ve en iyi çevirileri İşaya pasajında ​​“lilith” kelimesini kullanır, ancak diğer versiyonlar kuş, gece yaratığı ve beldam (eski) olarak eski görüntüsüne sadık kalır.

Lilith Mukaddes Kitabında bir daha anılmamakla birlikte, Kur'an'da bulunan Ölü Deniz Kaydırmalarında yeniden yüzeye çıkıyor . Qumran mezhep demonoloji ile dalmış ve Lilith görünür oldu bir Sage için Şarkısı , muhtemelen şeytan çıkarma kullanılan bir ilahi: “Ve ben, Adaçayı, korkutmaya O'nun güzelliği heybet ses ve tüm tahrip melek ve ruhlarını karıştırmak piç ruhları, şeytanlar, Lilith. . .. ve aniden grev yapanlar, anlayış ruhunu saptırmak ve kalplerini ıssızlaştırmak için. ” Qumran topluluğu, İşaya geçişine kesinlikle aşinaydı ve İncil'in Lilith'in taslak karakteristiği bu ayinsel Ölü Deniz Kaydırma tarafından yankılandı. (Lilith ayrıca ikinci bir Ölü Deniz Kaydırma'da da görünebilir.

Ölü Deniz Kaydırmaları yazıldıktan yüzyıllar sonra, öğrenilen hahamlar Babil Talmud'unu tamamladı (500 ila 600 CE arasında son düzenleme) ve kadın iblisler, akademik Yahudi soruşturmalarıyla seyahat ettiler. Talmud (adı “çalışma” anlamına gelen İbranice bir kelimeden gelir), yasal tartışmalar, hahamların haham masalları ve İncil bölümlerinde meditasyonların bir özetidir. Lilith'e yapılan talmudik referanslar azdır, ancak entelektüellerin kendisi hakkında ne düşündüklerine bir bakış sağlar. Talmud'un Lilith'i eski Babil görüntülerini hatırlıyor, çünkü “uzun saçları” ( Erubin 100b) ve kanatları ( Niddah 24b).Talmud'un Lilith imajı ayrıca, erkekleri uyurken erkeklerle seks yapan kadın biçiminde bir iblis olan succubus gibi eski izlenimlerini de pekiştiriyor. Şanssız cinsel uygulamalar, iblis aşığı efsanesini güçlü bir şekilde somutlaştırdığı için Lilith ile bağlantılıdır.

Talmudik bir referans, insanların gece Lilith'in katletmesine izin vermemesi gerektiğini iddia eder ( Şabat 151b). Arasındaki 130 yıllık dönemde Abel ölümü ve Şit'in doğumundan Talmud'un raporları, bir perişan Adem kendini ayıran Havva'dan . Bu süre zarfında “hayaletler ve erkek şeytanlar ve dişi [veya gece] şeytanlar” ın babası olur ( Erubin 18b). Ve Babil Kulesi'ni inşa etmeye çalışanlar “maymunlar, ruhlar, şeytanlar ve gece-şeytanlara” dönüşürler ( Sanhedrin) 109a). Dişi gece iblisi Lilith.

Talmud'un tamamlandığı tarihte, Babil'deki Nippur Yahudi kolonisinde yaşayan insanlar da Lilith'i tanıyorlardı. Görüntünün üzerinde yazılı Aramaic büyüler için kuluçka kaseleri olarak bilinen çok sayıda seramik kasede gün ışığına çıkarılmıştır . Eğer Talmud, bilginlerin Lilith hakkında ne düşündüğünü gösterirse, yaklaşık 600 CE'den kalma kuluçka kaseleri ortalama vatandaşların inandıklarını gösterir. Şimdi Harvard Üniversitesi'nin Semitik Müzesi'nde sergilenen bir kase, “Sen Lilith. . .Hag ve Snatcher, sizi İbrahim'in Güçlü Biri, İshak Kayası, Yakup Shaddai'si ile ayarlarım. . ... bu Rashnoi'den uzaklaşmak için. . .ve Geyonai'den kocası. . . boşanmanız ve yazmanız ve ayrılma mektubu. . ... kutsal meleklerin arasından geçti. . .Amen, Amin, Selah, Halleluyah! ” Yazıtın, Rasithoi isimli bir kadına Lilith’ten korunma amaçlı olduğu söyleniyor. Popüler folklorlara göre, iblisler sadece insan bebekleri öldürmekle kalmaz, aynı zamanda kendilerini insanlara bağlayarak ve geceleri coplayarak ahlaksız yavrular üretirler. Bu nedenle, bu özel kapta bir Yahudi boşanma yazımı, şeytanları Rashnoi'nin evinden kovuyor. ....(Dan Brown'ın Kutsal kase bu mu acaba?) :))

Yedinci yüzyıla kadar CE, Lilith karanlık, kadınsı güçlerin tehlikeli bir yapılanması olarak biliniyordu. Ancak Orta Çağ'da Babil dişi şeytanı yeni ve daha da uğursuz özellikleri ele geçirdi. 1000 yıldan bir süre önce , Ben Sira'nın Alfabesi ortaçağ Yahudilerine tanıtıldı. Anonim bir metin olan Alfabe , İbranice alfabenin 22 harfine karşılık gelen 22 bölüm içerir. Beşinci bölüm, gelecek nesiller için nüfusu canlandıracak ve korkutacak bir Lilith içerir. Bir dereceye kadar, Ben Sira'nın Alfabesitanıdık bir Lilith gösterir: Yıkıcıdır, uçabilir ve seks için bir tutku duyar. Ancak bu hikaye yeni bir dönüş ekler: Eden'i terk eden Havva'dan önce Adem'in ilk karısı.

Babil Kralı Nabukadnezar. Kralın küçük oğlu hasta ve çocuğa şifa vermek için Ben Sira adında bir saray komutanına verildi. Tanrı'nın ismini çağıran Ben Sira, üç şifalı meleğin ismini içeren bir muska yazıyor. Sonra, bu meleklerin hastalık ve ölüme neden olan Lilith gibi kötü ruhları bastırmak için dünyayı nasıl dolaştığını anlatıyor. Ben Sira, Adem'i yarattıktan sonra, Tanrı'nın insanın yalnız kalmanın iyi olmadığını fark ettiğini belirten İncil geçişinden alıntı yapar (Yaratılış 2:18). Ben Sira'nın İncil masalına hayali ilavelerinde, Yüce, sonra Lilith adında bir dişi yeryüzünden başka birini siler. Yakında insan çifti savaşmaya başlar, ama ikisi de diğerini duymaz. Lilith seks sırasında Adam'ın altında yatmayı reddediyor, ancak dibinin onun haklı yeri olduğunu söylüyor. Görünüşe göre Lilith'in itaatkâr bir şekilde zor işleri yapması gerektiğine inanıyor. Öte yandan, Lilith kimseyi yönetmeye çalışmıyor. Sadece kişisel özgürlüğünü iddia ediyor. Lilith, “Eşitiz çünkü ikimiz de dünyadan yaratılmışız” diyor

Lilith'in argümanının geçerliliği, insan (Adam) ve “dünya” kelimelerinin aynı kökten geldiği İbranice'de daha belirgindir, adm ( nst ) (adam [ nst ] = Adam; adamah [ vnst ] = dünya). Lilith ve Adam aynı maddeden oluştukları için, önemleri aynıdır.
Mücadele, Lilith, Adam'ın inatçılığı ve kibirinden ötürü sinir bozucu hale gelinceye kadar devam ediyor, Rab’nin verimsiz adı Tetragrammaton’u açıkça telaffuz ediyor. Tanrı'nın adı (YHWH), çoğu İncil'de “Rab Tanrı” olarak çevrilmiş ve kabaca “Yahweh” terimine eşdeğer olarak, uzun zamandır açıklanamayacak kadar kutsal kabul edilmiştir. Kudüs Tapınağı'nın günlerinde, yalnızca Yüksek Rahip sözlerini yüksek sesle ve ardından yılda yalnızca bir kez, Kefaret Günü'nde söyledi. Yahudi teolojisinde ve pratiğinde hala Tanrı'nın özel adına bağlı gizem ve majesteleri var. Tetragrammaton “hepsini içeren isim” olarak kabul edilir ( Zohar 19a). İncil'in Exodus 3'ün yakıcı çalı bölümünde, ilahi ismin anlamını “Ben neyim ben” veya “Ben ney olacağım” olarak açıklar , YHWH ( vuvh ) için bir formül. İbranice kökü “olarak.” Tevrat'ın bütününün kutsal ad içinde yer aldığı düşünülmektedir. In Alfabe impudently böylece bir ortaçağ kitleye gösteren, kutsal heceler söylediği ile Lilith günahları onu cennette ikamet etme değersizlik. Öyleyse Lilith uçup gitti, Tanrı'nın bilinen ismini söyleyerek bunu yapma yetkisine sahip oldu. Dünyadan yapılmış olmasına rağmen, o dünyaya bağlı değil. Dramatik ayrılışı, yeni nesil Lilith'in doğaüstü karakterini kanatlı bir şeytan olarak yeniden kuruyor.
Gılgamış ve İşaya bölümlerinde, Lilith çöl alanlarına kaçtı. In Ben Sira ait Alfabe onu hedef Kızıldeniz, Musevi halkına tarihi ve sembolik öneme sahip sitesidir. Tıpkı eski İsraillilerin Kızıldeniz'deki Firavun'dan özgürlük kazanması gibi, Lilith de oraya giderek Adem'den bağımsızlık kazanıyor. Ancak Lilith'i terk eden kişi olmasına rağmen, reddedilen ve öfkeli hisseden kişidir.

Adam'a Lilith'in geri dönmemesi durumunda her gün 100 çocuğunun ölmesi gerektiğini söyler. Görünüşe göre Lilith sadece çocuk öldüren bir cadı değil aynı zamanda inanılmaz derecede verimli bir anne. Bu şekilde, dünyanın iyiyle kötülük arasındaki dengeyi korumaya yardımcı olur.

Lilith'i aramak için üç melek gönderildi. Onu Kızıldeniz'de bulduklarında, çocukları yok etmek için yaratıldığını iddia ederek Eden'e geri dönmeyi reddediyor. Ben Sira'nın hikâyesi, Lilith’in, Adem’in kötü muamelesi için misillemede bebekleri öldürmeye ve Tanrı’nın her gün 100 neslini öldürme konusundaki ısrarına dayandığını gösteriyor.

Üç meleğin onu Kızıldeniz'de boğmasını önlemek için, Lilith, adına adına muska takan hiçbir bebeğe zarar vermeyeceği konusunda Tanrı adına yemin eder. İronik olarak, Tanrı ve meleklerle bir anlaşma yaparak Lilith, ilahi olandan tamamen ayrılmadığını gösteriyor.

Lilith'in Adam ile ilişkisi farklı bir konu. Onların çatışması, ataerkil otoriteye karşı, özgürleşme arzusu olan anaerkil isteklerden biridir ve savaşan çift uzlaşamaz. Cinsiyetlerin arketip savaşını temsil ediyorlar. Ne anlaşmazlıklarını çözme, ne de sırayla üst üste geldikleri (tam anlamıyla ve mecazi olarak) bir uzlaşmaya varma girişimleri. Erkek, kadının özgürlük arzusuyla başa çıkamaz ve kadın, daha azına razı olmaz. Sonunda, ikisi de kaybediyor.

Adem’in Havva’dan önce bir arkadaşı olduğunu teorize zorladı? Cevap Mukaddes Kitabın iki Yaratılış hikayesinde bulunabilir. Yaratılış 1'de canlılar belirli bir sırayla ortaya çıkar; bitkiler, sonra hayvanlar, sonra nihayet erkek ve kadın aynı anda altıncı günde yapılır: “Erkek ve dişi Onları yarattı” (Yaratılış 1:27). İnsan menşeinin bu versiyonunda, erkek ve kadın (Yeni Revize Edilmiş Standart Versiyondaki “insanlık”) birlikte yaratılmış ve eşit görünmektedir. Genesis 2'de ise, önce insan yaratılır, ardından bitkiler, sonra hayvanlar ve sonunda kadın görülür. O son gelir çünkü Tanrı'nın yarattığı vahşi hayvanlar ve kuşlar dizisinde “uygun yardımcı bulunamadı” (Yaratılış 2:20). Rab bu nedenle Adem'in üzerine derin bir uyku çeker ve işe döner.Adem'in kaburgalarından kadını oluşturan Tanrı kadını ona onaylayan ve Havva ismini veren kadını sunar. Bu ikinci Yaratılış öyküsünün geleneksel bir yorumudur (alimler iki hesabın eskileri olarak tanımlamaktadır) kadının erkeği memnun etmek için yapıldığı ve ona bağlı olduğu.

Yaratılış 1 ve 2'nin Yaratılış anlatılarındaki eşitsizliği açıklamak için bir midrash ya da hikayeye ihtiyaçları vardı. iki kadın oldum.

İncil, ikinci kadın Havva adını verir; Lilith, hikayeyi tamamlayan ilk kişi olarak tanımlandı.


“Lilith'i zincirlerle bağlayın!”, İbranice'de 18. ve 19. yüzyıllardaki CE muskalarıyla ilgili bir uyarıda bulundu; bir müzeyi iblislerden korumak için İsrail Müzesi'nden. Lilith'in görüntüsü merkezde beliriyor. Vücudunu ana hatlarıyla gösteren küçük daireler bir zinciri temsil eder. İlahi isim göğsünün altına kodda ( atbash denir ) yazılmıştır . (Harfler YHWH olarak yerine görünür mzpz .) Bunların da altında bir dua şudur: “tüm zarar ve kötülükten yeni doğmuş olan bu çocuğu koruyun. Amin. ”Merkezi görüntünün etrafını saran Numaralar 6: 22–27 (“ Tanrı sizi korusun ve korusun. ”) Ve Mezmur 121 (“ Gözlerimi tepelere kaldırırım. ”) 'Dan kısaltılmış alıntılardır. Ben Sira'nın kıyamet Alfabesine göreLilith kendisi adını taşıyan muska takan hiçbir çocuğa zarar vermeyeceğine söz verdi. Resim: İsrail Müzesi, Kudüs.





Think Tank
@kaburgaadam

Yorumlar

Yorum Gönder